کاخ چهلستون اردستان آتش گرفت

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان روز سه شنبه در این زمینه گفت: کوشک سرهنگ آباد واقع در این شهرستان به علتی نامشخص دچار آتش سوزی شده بود که پس از اطلاع، نیروهای آتش نشانی در محل حاضر شده و نسبت به مهار آتش اقدام کردند.

محمدرضا صدوقی با اشاره به از بین رفتن بخش هایی از سازه های چوبی این کوشک تاریخی افزود: عمدی یا غیر عمدی بودن و همچنین عامل یا عاملان این حادثه آتش سوزی هنوز مشخص نیست.

او بیان کرد: هم اکنون نیروهای آتش نشانی در محل مستقر هستند و جزئیات وقوع حادثه و همچنین میزان خسارت وارد شده در مصاحبه ای از سوی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان اطلاع رسانی خواهد شد.

پیش از ظهر امروز خبری در شبکه های مجازی مبنی بر آتش سوزی و نابودی کامل کوشک سرهنگ آباد اردستان انتشار یافته بود.

نخستین گزارش تاریخی از بنای سرهنگ آباد اردستان که به اعتقاد کارشناسان ترکیبی از کاخ چهلستون اصفهان و باغ عفیف آباد شیراز است، به سفرنامه حاج سیاح در حدود سال ۱۲۵۸ باز می گردد.

کوشک سرهنگ آباد (نزدیک به یک سده پس از احداث) در سال ۱۳۵۵ به شماره ۱۲۷۸ در فهرست آثار تاریخی ملی کشور ثبت شد و از آن پس خبر خاصی از بنا نبود.

این کوشک از جمله اثرهای های تاریخی فراموش شده اردستان است که به رغم رونق گردشگری در استان اصفهان طی این سال ها، اسیر دست حادثه ها شد و این روزها تنها سایه ای از شکوه گذشته را برای رهگذران تاریخ به یادگار گذاشته بود.

باشکوه ترین کاخ تاریخی در مناطق کویری ایران به جا مانده از دوران قاجار، در حدود سال ۱۲۶۰ توسط ‘مصطفی قلی خان سهام السلطنه عرب عامری’ مشتمل بر یک کوشک و شکارگاه برای پذیرایی از شاهزاده‌های قاجار ساخته شد و در روستایی به همین نام از توابع دهستان سفلای بخش زواره در ۷۶ کیلومتری شرق اردستان واقع است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 + 6 =

error: Content is protected !!