روستای خرو طبس

منطقه زیبای خرو در شهرستان طبس خراسان جنوبی قرار دارد. منطقه ای با دره های عمیق و باریک که آب نسبتا قابل ملاحظه‌ای در پایین آن جاری است.

به سبب وجود لایه شن و ماسه در کف آن برخی جاها آب داخل زمین می رود و سطح رودخانه خشک است و با فاصله ای دوباره سر از زمین در می آورد و جریان پیدا می کند. همین کف شنی آب را را زلال نگه می دارد با وجود این که به علت عمق کم مردم از درون آب حرکت می کنند.
قاعدتا در یک روز پاییزی آخر مهرماه هوا در شهر طبس هم نسبتا خنک است و در دل کوه و سایه و جریان بادی که از درون این دره های عمیق حرکت می کند آب هم باید سرد باشد و حرکت کردن از درون آب مشکل. نکته جالب دیگر این منطقه وجود چشمه های آب گرم است که درون رودخانه می ریزد و آب نسبتا گرمی در کف رودخانه جاری است. با وجود هوای نسبتا خنک، حرکت از درون آب گرم زلال و روی کف شنی رودخانه بسیار دلپذیر است.

 

چشمه های آب گرم در مسیر رودخانه

در قسمت بالادست رودخانه آب سرد است و با اضافه شدن چشمه های آب گرم دمای آب افزایش می یابد. در برخی جاها یک پای انسان داخل آب سرد و پای دیگرش در آب گرم است.

نفوذ آب داخل بستر شنی

طاق شاه عباسی با ۷۰۰ سال قدمت و ۶۰ متر ارتفاع، که رکورد بلند ترین سد قوسی برای مدت ۵۵۰ سال را داشته است، هم در این دره وجود دارد. قدمت این طاق را به دوره صفویه نسبت می دهند و معتقدند که سنگ نگاره‌های بزکوهی که بر آن حک شده اند، نمادی از درخواست فراوانی آب، زایندگی و فراوانی نعمت است. عده ای هم این بزها را نمادی از فرشتگانی می دانند که برای نگهبانی آب، افزایش و فراوانی نعمت بر دیواره‌های طاق دعا می کنند.

 

 

این منطقه دره های عمیق باریک دارد که دوربین از ثبت همه ابعاد آن عاجز است. فرسایش قسمتهای پایین دره کنسولهای بزرگ به وجود آورده است.

 

 

 

 

آب زلال در بخش عمده ای از کف رودخانه جاری است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

17 + ده =

error: Content is protected !!