نکات لوله کشی آب و فاضلاب

اصول و نکاتی که در لوله کشی آب و فاضلاب باید رعایت کرد:

  • از موارد مهمی که باید برای ساختمان های مسکونی و اداری در نظر داشت تامین آب خالص ، سالم و گوارا عاری از خطر جریان معکوس یا پس مکش می باشد.
  • یکی از نکاتی که بسیار در لوله کشی آب و فاضلاب مهم است ، مسئله خوردگی لوله ها می باشد . خوردگی در لوله های آهنی بیش تر رخ دهد. این خوردگی ها ، در صورتی که در طول زمان ادامه یابد ، می تواند مشکلاتی جدی ایجاد کند ( مثل ریزش سقف !) بنابراین بهتر است برای جلوگیری از این مشکل از لوله های پلیمری استاندارد استفاده شود.
  • شیب بندی لوله ها یکی از نکات مهم است. البته در مورد لوله های فاضلاب بیشتر مطرح است . به طور کلی وقتی در یک شبکه می خواهیم ، آب را توزیع کنیم ، محلی که منبع یا مخزن قرار دارد باید بالاتر از محلی باشد که آب نهایتا به آن می رسد . لذا همه ی لوله ها به همین دلیل یک شیب در دل خود دارد. این شیب در مورد لوله های فاضلاب احتمال گرفتگی لوله را به حداقل می رساند . البته میزان استاندارد شیب باید رعایت شود چرا که شیب زیاد هم به شبکه آسیب می رساند. سرعت آب در لوله ها بالا رفته و در مکان هایی که خم وجود دارد ضربه وارد شده و در طول زمان آسیب های جدی وارد می شود. بنابراین در هنگام لوله کشی باید به کمک وسایلی مانند شیلنگ تراز ، شیب دار بودن لوله کنترل شود.
  • در طراحی و نصب آبگرمکن ها و دیگر سیستم های گرمایشی و ذخیره سازی آب باید توجه و دقت زیادی را در نظر داشت تا از هرگونه انفجار و خطرات ناشی از آن جلوگیری شود.
  • سیستم های فاضلاب باید طوری طراحی و نصب گردند که بتوانند هرز آب و فاضلاب مربوطه را از هر یک از این وسایل بهداشتی بدون ایجاد هر گونه آلودگی گرفتگی مسیر و باقی گذاردن پسماند های جامد در داخل لوله فاضلاب به محل های تعیین شده انتقال دهند.در سیتم لوله کشی دریچه های بازدید باید به تعداد کافی پیش بینی شوند تا امکان تمیز کردن لوله ها به هنگام گرفتگی فراهم شود.
  • آب باید به میزان و با فشار کافی تامین شود تا لوازم بهداشتی همواره به نحو مطلوب کار نماید.
  • لوله های فاضلاب باید از جنس مقاوم و نشت ناپذیر نسبت به آب و بخارات مضر حاصل از هوای فاضلاب باشند.
  • در سیستم لوله کشی آب و فاضلاب یک سری شیر برای کنترل جریان آب در هر تجهیزات و همینطور جدا کردن یک یا چند دستگاه از سیستم تامین آب به خاطر انجام تعمیرات و نگهداری ، لازم می باشد.
  • سیفون ها ، بخش مهمی از سیستم تخلیه و فاضلاب آب از تجهیزات لوله کشی می باشند. یک سیفون ، بخش U شکل یا S شکلی از لوله فاضلاب می باشد که در آن آب فاضلاب باقی می ماند و آب بندی را می سازد که از عبور گاز فاضلاب جلوگیری می کند ، بدون آنکه بر روی جریان  آب یا فاضلابی که از آن می گذرد ، تاثیری داشته باشد.
  • کل سیستم فاضلاب بهداشتی می بایستی دارای باد خوری از هوای خارجی باشد. هواکش گذاری مانع از خارج شدن آب بندها در سیفون شده و امکان گردش هوا در سیستم را فراهم می کند.
  • فاضلاب ها یا هرز آب های دیگر سیستم لوله کشی آب و فاضلاب نباید در لایه های سطحی خاک و یا آب تخلیه شوند، مگر اینکه قبلا با روش مناسبی تصفیه شده باشند.
  • لوله ها در سیستم لوله کشی آب و فاضلاب باید طوری در زمین قرار گیرند که نه آنقدر در سطح باشند که در یک کندن گودال معمولی و یا عبور ماشین احتمال آسیب دیدن لوله ها باشد ، و نه آنقدر عمیق که خاک فشار زیادی به لوله ها وارد کند و یا دسترسی به لوله ها برای تعمیر و نگهداری غیر ممکن گردد.
  • لوله ها معمولا در شاخه های ۶ متری در بازار موجود می باشند. لوله ها بر اساس قطر و بر حسب اینچ طبقه بندی می شوند.
  • تست سیستم لوله کشی آب و فاضلاب از موارد مهم پس از نصب کامل می باشد . و بادقت فراوان انجام می گیرد. در صورت تغییر در سیستم لوله کشی آب و فاضلاب باید تست مجدد انجام گیرد. بلافاصله بعد از اطمینان از نتیجه تست انجام گرفته ، کلیه لوله ها با استفاده از ملات سبک پوشانده می شود تا از آسیب دیدن آنها جلوگیری شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

8 + 14 =

error: Content is protected !!