طراحی روشنایی

بشر از دیرباز به زیبایی محیط پیرامون خود توجه نموده و در آراستن آن کوشیده است. یکی از دستاوردهای گرانقدر این کوشش طولانی مدت، هنر معماری است که در روزهای روشن و نیز در شب های تاریک زیبایی های خاص خود را عرضه می نماید. بی تردید برای هر  کسی نقش های چشم نوازی که نور بر اجزا یک بنای زیبا ایجاد می کند، منظره ای دل پسند است. بسیاری از تخیلات لطیف شاعران و دیگر هنرمندان در باره شب های خیال انگیز ناشی از ترکیب نور با معماری و یا با چشم انداز های زیبا و تاثیر روانی آن بر ذهن و روح انسان هاست. ولی جامه عمل پوشاندن به بازی زیبای نور و معماری چندان هم آسان نیست و رسیدن به آن نیازمند داشتن مهارت و خلاقیت و انجام محاسبات فنی وقت گیر و دشواری است. چرا که روشنایی هم دارای جنبه های زیبایی و هم جنبه های تکنیکی است.

پارامترهای موثر در طراحی تاسیسات برقی ساختمان:

محاسبات روشنایی مبتنی بر نمودار پخش نور ، نحوه نصب و سایر مشخصات چراغ ها، شکل و ابعاد فضای مورد نظر و ضرایب انعکاس سقف، دیوارها، کف و اشیا موجود در آن فضا می باشد. معمولاً در هر فضای مشخص، چراغ های متعددی بکار می رود که نمودار پخش نور و نحوه نصب هر کدام با دیگری تفاوت دارد، شکل فضای مورد نظر نیز اغلب دارای پیچیدگی هایی است.از طرف دیگر بازتاب های پی در پی و مکرر نور که بین دیوارها، سقف، کف و اشیا موجود در این فضا رخ می دهد، وضعیت را پیچیده تر می کند.این مشکلات در حدی است که اگر محاسبه را غیر ممکن نکند، قطعاًبسیار طولانی و خسته کننده خواهد کرد.

روشهای سنتی در طراحی تاسیسات برقی ساختمان:

روزگار درازی طراحان به انجام بعضی محاسبات تقریبی و ساده بسنده نموده و طراحی را بیشتر بر اساس سعی و خطا، آزمایش و تجارب قبلی خود پیش می بردند. روش های شناخته شده محاسبات روشنایی از قبیل روش لومن و روش تقسیم ناحیه ای نیز اطلاعات محدودی از وضعیت روشنایی را در اختیار طراحان قرار می دادند. این روش ها هیچ اطلاعی از چگونگی توزیع نور روی سطح کار را بدست نمی دهند و فقط مقدار میانگین نور را نشان می دهند. به عبارت دیگر از روی نتایج حاصل از این روش ها نمی توان فهمید کدام یک از نقاط روی سطح پرنور و کدام یک کم نور است. این در حالی است که در دست داشتن چگونگی توزیع نور روی سطح (اینکه در هر نقطه شدت روشنایی چقدر است) یکی از نیازهای اساسی یک طراحی مدرن و چشمگیر است.

طراحی تاسیسات برقی به روش مهندسی:

گفته شد که طراحی روشنایی هم دارای نگرش فنی و هم نگرش تکنیکی است. طراحان باید از یک سو ویژگی ها و نکات فنی مانند شدت روشنایی، خیرگی و یکنواختی را در نظر داشته باشند، و از سوی دیگر به جلوه ها و نمودهای روشنایی در فضای مورد نظر بپردازند. تا منظره های دلفریب و چشم نواز شب را در بیرون و یا درون فضاهای مختلف پدید آورند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پانزده − 3 =

error: Content is protected !!